2022-03-07 14:07Press release

Entreprenörer presenterar fyra nya affärsidéer

Under 2021 startades fler nya företag i Blekinge än någon annan region i Sverige. 15 av de företagen startades av entreprenörer som deltog i Blekinge Business Incubators program. Och ännu fler nya företag är att vänta! Under förra året fick fler än 80 personer hjälp hos BBI att utveckla sina idéer. Några av dessa idéer tror vi kommer utvecklas till företag under 2022.

Den 8 mars är det Tattoo-day på BBI kontoret i Karlskrona. Då samlas en panel av affärsutvecklare på BBI för att lyssna på några av de mest lovande affärsidéerna i förinkubationsprogrammet. För entreprenörerna väntar ett tillfälle att presentera idén de utvecklat. Det är alltid många olika hinder längs vägen från idé till framgångsrikt företag och panelens uppgift är att hjälpa till att hitta olika vägar framåt och förbi.

Att starta och driva ett nystartat företag innebär att man har många olika uppgifter och hinder att lösa, allt från att marknadsföra, sälja och kommunicera med kunder till att skaffa tillstånd, bygga webb-sidor och sköta bokföring. Många som funderar på att starta företag är väldigt duktiga och erfarna på sitt eget område men känner sig ibland lite osäkra på, eller till och med rädda för, de områden som de inte känner lika väl.

Det är för att hjälpa personer att övervinna dessa olika hinder och rädslor och att bygga tillväxt-företag i Blekinge som Blekinge Business Inkubator finns. För de som har en helt ny-kläckt idé eller inte ens har en idé men skulle vilja bli entreprenör, finns förinkubationsprogrammet som man kan söka sig till och få hjälp att utveckla sin idé och ta reda på vad som krävs för att lyckas med idén.

- Alla i Blekinge som bär på en hemlig dröm att bli företagare, eller en idé, borde kontakta oss, säger Anders Cronholm, VD för BBI.

En av de som kontaktat BBI för att få rådgivning i utvecklingen av sin idé är Anna Norrman, vars företag hjälper äldre personer som har det svårt med IT i vardagen. I vår lanseras en helt ny tjänst där man på ett tryggt och bra sätt kan få hjälp att lösa sina vardags-IT-bekymmer.

- Det var skönt med någon som trodde på mig och min idé, säger Anna Norrman, grundare av Norrman Group AB, som är en av alla de som startade nytt företag under 2021 i Blekinge.

För de som har kommit längre med utvecklingen av sin affärsidé och det finns en potential att bli ett växande bolag, erbjuder BBI programmen Startup, Execution och Scale-up. Gemensamt för alla BBIs program är att man som entreprenör får rådgivning av flera olika personer med stor erfarenhet av företagande, ledarskap, ekonomi, marknadsföring, IT-utveckling och nätverk med investerare. I BBIs program blir man dessutom del av ett nätverk av andra entreprenörer och får utveckla sina kunskaper i workshops i olika utvalda ämnen.

För att boka intervju med någon av våra entreprenörer under tisdags eftermiddagen, eller för att ta del av pressbilder från arrangemanget, vänligen kontakta Per-Olof Bengtsson, po@b-b-i.se eller 0709558576.

Kontakter:
Blekinge Business Incubator

Anders Cronholm, VD
Blekinge Business Incubator
anders@b-b-i.se

Norrman Group
Anna Norrman, grundare Norrman Group AB
annanorrmann@icloud.com

BBIs förinkubation är en del i projektet PreInk, som finansieras av Tillväxtverket Tillväxtsmedel och Region Blekinge. Blekinge Business Incubator, BBI, www.b-b-i.se BBI är en inkubator som riktar sig på företag och idéer som har stor tillväxt-potential. BBI 2021 För-inkubation är program och aktiviteter som görs för att hjälpa entreprenörer att utveckla en idé till ett affärskoncept som är redo att bli ett företag. Under 2021 fick mer än 80 personer hjälp att utveckla sina idéer. Under 2021 startades 15 företag av entreprenörer som deltog i något BBI startup-program.

Marcus Brunström
Marknad & Kommunikation