2022-03-24 07:25Press release

Odla både snabbt och hållbart med Seroponics odlingssystem SeroOne

Anton Sterner och Carl Sixtensson med deras SeroOneAnton Sterner och Carl Sixtensson

Globala hållbarhetsmål ligger i huvudfokus för nystartade Karlskronaföretaget Seroponics. En hållbar och hållfast hydroponiska odlingsenhet, producerad i Sverige.

-Fokuset måste riktas bort från plast och kompositbaserade material och istället låta klimatneutrala alternativ hamna i rampljuset. Vår vision är att skapa de förutsättningar som krävs för att varje hushåll inom en snar framtid ska kunna bli självförsörjande säger Anton Sterner, VD och grundare av Seroponics.

Seroponics har valt att dra nytta av ett utav världens mest förekommande material, nämligen aluminium. Inte bara på grund av aluminiumets hållfasthetsmässiga och utseendemässiga egenskaper utan även dess hållbarhetsmässiga egenskaper.
-Aluminium kan smältas om oändligt antal gånger. Endast en bråkdel (5%) av energin som krävdes vid framställningen går åt vid en omsmältning. Därav är återvunnet aluminium rätt i tiden, i kombination med att det är ett material som ger oss både en önskvärd design samt ytfinish av vår produkt, säger Anton.

För de som aldrig hört talas om Seroponics tidigare, vilka är ni och vad jobbar ni med?

-Seroponics består av mig Anton Sterner samt min kollega Carl Sixtensson. Vi utvecklar inte bara egna odlingspluggar utan även ett komplett hydroponiskt odlingssystem. Allt detta kommer paketerat och inslaget i en helhetslösning med hållbara, återvunna materialval och tekniska lösningar”.

Hur fungerar det och vad kan man odla?

-SeroOne bygger i grund och botten på den populära och effektiva Kratky metoden. Ett passivt och självbevattnande system inom hydroponisk odling, säger Anton. -Till skillnad mot traditionell odling i jord, har rötterna ständig kontakt med näring och vatten. Något som snabbar på odlingsprocessen upp till 50%. Här kan främst sallad och kryddor odlas men även tomat, chili och andra fruktbärande växter. Det enda som begränsar är den tillgängliga ytan, bortsett från det är allt möjligt.

Utöver möjligheten att odla hydroponiskt har kunden möjligheten att sätta sin egen prägel på produkten, hurdå?

-Vi använder oss av en teknik som kallas för Hydro Dipping. Vilket innebär att ett tunt skikt appliceras på produktens yttre delar i ett vattenbad. Detta tunna skikt kan i stort sett bestå av vilket motiv som helst. Kamouflage, träfibrer, stenimitation eller andra komplexa och verklighetstrogna mönster. Således kan man anpassa och personifiera sin odlingsenhet precis som man själv vill ha den. Något som vi tror att våra kunder kommer älska, säger Carl.

När kan vi förvänta oss en klimatsmart odlingsenhet från Seroponics?

-SeroOne kommer kunna förbeställas på crowdfundingsidan Kickstarter redan den 25:e mars i år, säger Anton.
-Vi har utvecklat och optimerat vårt system i lite mer än två år så det känns fantastiskt att äntligen kunna erbjuda våra kunder ett av marknadens effektivaste och framför allt vackraste odlingssystemet som finns för inomhusodling, avslutar Anton.

Vid frågor gällande SeroOne kontakta:
Anton Sterner
anton.sterner@seroponics.se

Carl Sixtensson
carl.sixtensson@seroponics.se

Seroponics har som mål erbjuda effektiva och självvattnande odlingssystem. Vi vill göra det möjligt för kunder att utan underhåll kunna äta sallad och kryddor, varje dag, hela året. Med en strävan mot låg klimatpåverkan och som även ska kunna återvinnas i ett cirkulärt produktflöde. Det betyder att allt material i produkterna måste kunna återvinnas och användas igen, samt att tillverkning och återvinningsprocessen ska vara så enkel som möjligt. Vår ambition är att skippa plasten. Även när man använder återvunnen plast så behöver plastblandningen en del ny plast. Vi föredrar material som kan återvinnas till 100 %, så som aluminium. Vår vision är att göra odling hemma en självklarhet. Vi hoppas kunna inspirera hållbart tänkande och livsstil.